Republic day - Reisverslag uit Haiderabad, India van Jelle Jong - WaarBenJij.nu Republic day - Reisverslag uit Haiderabad, India van Jelle Jong - WaarBenJij.nu

Republic day

Door: Jelle de Jong

Blijf op de hoogte en volg Jelle

04 Februari 2008 | India, Haiderabad

Beste vrienden/familie/kennissen,

Ik maak het goed. Ik hoop dat het met jullie net zo gaat. Zoals jullie zien hebben we hier weer internet nadat er een kabel was gebroken in de middellandse zee en we een week zonder zaten. 26 Januarie werd hier republic day gevierd. Dat ging allemaal heel officieel met de directeur die de vlag hees met een handjevol bloemen erin waarna iedereen geestdriftig begon te klappen. Daarna werden er snacks uitgedeeld. Hier zeggen ze dat er veel verschillende soorten zijn maar het zijn allemaal blokken suiker en mierzoet. Daarna door naar de Aman shanti school. Daar werd dus het inter religious festival gevierd. Eerst weer de vlag gehezen en geklapt. Het publiek bestond uit de tailoring studenten die tussen de 15 en 25 zijn en alle schoolkinderen. Eerst werd mijn drama stukje opgevoerd. Ze hadden druk geoefend en ze deden het bijzonder goed. Daarna kwamen de tailoring studenten die een drama stukje opvoerden over HIV en AIDS. Erg goed natuurlijk dat daar aandacht aan werd besteed maar als 7-jarige zit je daar dus echt niet op te wachten. Ik echter die achterin foto's stond te maken was (vanwege de camera's) veel intressanter. Ik heb nog geprobeerd hun aandacht op het drama stukje te vestigen maar dat liep niet echt vlot. Verder werd er dus kerstmis enz. tegelijkertijd gevierd, iets wat vele iets te serieus opnamen door elkaar een fijne kerst te wensen wat wat raar klonk op 26 Januarie.

Ik ga nu dus zo'n vier keer per week naar die school waar ik help met engels. Vooral uitspraak en spelling en daarna een spel of lied. Vooral hoofd-schouders-knie-en-teen is erg populair. Het niveau van hun engelse leerboeken vind ik aardig hoog. Wel aardig dat ze meerdere vakken in het zelfde boek hebben. Ik kwam net iets te laat binnen waardoor ik het geschiedenis gedeelte had gemist. Toen kwam er een jongen van een jaar of 8 naar me toe. Met een hand in de zak en de andere onder het boek begon hij mij heel gewichtig te vertellen dat Neil Armstrong op 20 July 1969 op de maan was gelandt. Prachtig. Ze gebruiken ook mooie zinnen in die boeken. Even twee voorbeelden : Our food production had increased many time since independence en Teachers are persons who make the children good citizins. Verder geven ze me nog altijd heel veel tekeningen en gevouwen handtasjes enz. Laatst kwam er zelfs een klein meisje met een rode roos aanzetten. Toen ik vroeg waar die roos vandaan kwam bleek dat ze die van een bruidswagen had gesloopt. Maar ik vond het toch erg lief. De gebruiken zijn toch wat anders dan in Nederland. Voor ze de klas inkomen moeten ze eerst vragen : Teacher Can I come in? Zodra ik binnenloop staan ze allemaal op en roepen dan : Goodmorning teacher. Ik kom daar onder andere om mijn Urdu te oefenen dus ik zeg dan in Urdu, goedemorgen dank jullie wel, ga maar weer zitten. Niet in zulk mooi Urdu natuurlijk maar ze begrijpen het wel. De lerares was daar weer niet blij mee want die wil dat ik hun engels leer. Als straf hebben ze hier wel wat aardigs. Hier kennen ze nog het in de hoek staan alleen moet je hier dan ook aan je oorlellen trekken. De eerste keer dat je dat ziet denk je van wat staat die daar nou weer te doen, maar het is in iedergeval geen lijfstraf.
De bussen die ik nu neem zijn zo vol dat ik er zelf een paar keer half uit heb gehangen. Lekker fris maar geen aanrader.
Op mijn terugweg moet ik eerst naar het busstation van Afzalgunz. Ik zat al in de bus samen met minstens vijftig andere mensen toen de conducteur ons vertelde dat de bus het niet meer deed en of we even konden helpen duwen. En dan heb je dus twee soorten India'se mensen. Degene die dus helpen duwen, en degene die blijven zitten. Niet dat ik mezelf wil rekenen tot de brave burgers want ik wilde gewoon een keer een bus aanduwen. Toen dus met 20 man de bus aangeduwd. Met als resultaat dat hij het nog steeds niet deed maar gruwelijk in de weg stond. Op mijn weg kom ik ook langs een winkel waarvan de eigenaar altijd lachend zwaait. Na 4 keer te hebben gelachen en gezwaaid wenkte hij me. Hij had een papier waarop stond geschreven ; Neem me alsjeblieft mee naar je land, breng een ambassade formulier. Dan wordt je weer even duidelijk gemaakt hoe de economische verschillen er voor staan.

De conducteurs vragen vrijwel altijd waar ik vandaan kom. Maar ook alleen dat. Dan kijken ze je nog een keer van top tot teen aan. Volgens mij hopen ze stiekem een uiterlijke eigenschap aan mij te ontdekken waaraan ze voortaan Nederlanders kunnen herkennen. Ik ben er inmiddels achter wat ze hier met het afval doen. Dat verspreiden ze langs de snelweg om het daar dan in brand te steken. In de wat meer centraal gelegen punten steken ze gewoon de publieke afvalcontainers in brand. Geen rotzooi op straat dus maar het stinkt enorm.

Ik ga hier veel om met een paar Italianen. Die zijn net als ik na vier maanden de rijst ook een beetje zat en daarom gaan we af en toe met z'n allen uit eten. Op weg daarheen zijn we twee keer gesneden door dezelfde touringcar, wat niet grappig is als je in een opvoerde brommer zit. 'S avonds trekken wij ons terug op het dak van het instituut met een fles whisky en houden wij weddenschappen of we eerder een vallende ster zien dan een internationale vlucht (die hier vooral 's nachts vliegen) Ingeval van een vallende internationale vlucht is het dan 1-1.

Geloof het of niet, maar vandaag heeft het hier voor het eerst geregend sinds ik hier ben, en dan weet je wel wat je mist want daarna rook het heerlijk. Geen stof maar gras. Omdat ik nu hieperdepiep weer een mp3 speler heb doe ik er vanaf deze week een muziektip bij, wat je daarmee doet moet je zelf weten.
Deze week : Pete Philly & Perquisite -Grateful

Dat was het weer voor deze week, tot de volgende keer!

Groeten,

Jelle


  • 04 Februari 2008 - 17:50

    Wim:

    is het me dan eindelijk gelukt om als eerste te reageren.
    Goead goan en pas op met whisky op het dak, kan soms gevaarlijk zijn.
    Veel plezier gewenst.
    Wim

  • 04 Februari 2008 - 18:32

    Judith:

    wanneer kom je nou weer thuis? Zal wel afkicken zijn! Enjoy your trip! groetjes uit Lekkerkerk

  • 04 Februari 2008 - 19:50

    Wieger:

    heey,

    hoestie nog een beetje voltehouden daar?
    waarneer kom je weer bij klanderman werken?

    groetjes wieger

  • 05 Februari 2008 - 09:13

    Mamma:

    Ha jochie! Fijn om weer wat van je te horen na een week radiostilte. Nou, misten wij de regen maar...Het is hier echt februari: nat, koud en winderig. Ga je op tijd van dat dak af bij een vallende internationale vlucht?
    Heb het goed en heel veel liefs,

    mamma.

  • 05 Februari 2008 - 10:10

    Jeffrey:

    Ja Jelle, zelfs ik was weer een keer bij Klanderman en jij bent eigenlijk aan de beurt om frituur mee te nemen ;)

    Mooie verhalen heb je altijd!

    Gr Jeffrey

  • 05 Februari 2008 - 13:01

    Erna:

    Hey Tietsjer!!
    Leuk hoor:p! wat kun je leuk vertellen!
    Kga de muziek zeker downloaden!!
    (want de carnavalskraker: "n bussie met Polen" heb ik al weer helemaal gehad...)
    Verder nix biezonders! Ja, toetsen...
    En ander stage adres - hectisch!
    Maar ja, je wilt wat hé???:p
    nou, tot horens
    Take care!
    liefs
    Ernie
    ps: klompje al opgebrand?????

  • 05 Februari 2008 - 18:35

    Charlotte:

    Haa Jelless!
    Wat een superdeluxe verhaal weer! Heel leuk! Ooh, jelle toch... nu al aan de whisky? haha, wat moet er van je worden daar ;) Maar wat lijkt het me leuk om met al die lieve kinderen om te gaan en ze engels te leren. Haha, verbaast me dat zo'n klein meisje zomaar een gejatte roos durft te geven..:P Wel lief idd.
    He maar blijf ervan genieten en tot de volgende keer!

    Groetsels, xxx

  • 06 Februari 2008 - 11:58

    Je Zusje Anne!!:

    Heey Jelle:)

    Fijn dat t zo goed gaat..:P Haha.. oowja. je kan wel merken dat je n jaar niet naar school bent gweest..:P JanuarI is niet met IE..:P8-) Haha.. Achjaa.. En niet vn t dak afvallen hé! :p Haha.. En neem die meneer maar niet mee want dat eet ie alles wt er nog is op.. Mama koopt geen koek meer, en inge en sjoerd eten alles op..:s Whaa..
    maar ik zit nu op school en er komt een leraar aan..:P Je moet nog de groeten hebben vn Meneer Wesselink (Natuurkunde) en van mevrouw Thüs,,:P

    xxx Anne(l)

  • 10 Februari 2008 - 18:49

    Rob:

    Hoi Jelle, ik ben weer helemaal bij. Whiskey op het dak drinken is een goed idee, moeten we hier ook maar invoeren nadat we eerst meer platte daken hebben gemaakt.
    Vergeet niet je werk als busaanduwer serieus te nemen, met al dat gedoe over CO2 hier za ldat er hier ook wel van komen, niet het aanduwen maar wel duwen.
    Succes met het lesgeven en veel plezier.
    Rob

  • 13 Februari 2008 - 13:54

    Oma:

    Lieverd, weer een mooi verhaal. Wat een leuke straf, in de hoek en aan je lelletjes trekken. Nog even het verslag van de nichtjesdag. Zij hebben heel erg hun best gedaan. Het eten was heerlijk. Maar wat een gekakel. Het leek daar wal een kippenhok, maar een leuk kippenhok, hoor. Ik tel nu toch wel de dagen af.hoor , maar blijf tot die tijd jouw mooie verhalen schrijven. Dikke kus Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Haiderabad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2008

Srirangapatna

09 Mei 2008

Sri Lanka

28 April 2008

Medak

12 April 2008

Gelukkig nieuwjaar!

23 Maart 2008

Warangel
Jelle

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 65636

Voorgaande reizen:

26 September 2007 - 26 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: