Warangel - Reisverslag uit Haiderabad, India van Jelle Jong - WaarBenJij.nu Warangel - Reisverslag uit Haiderabad, India van Jelle Jong - WaarBenJij.nu

Warangel

Door: Jelle de Jong

Blijf op de hoogte en volg Jelle

23 Maart 2008 | India, Haiderabad

Beste vrienden/familie/kennissen,

Ik maak het goed. Ik hoop dat het met jullie net zo gaat. Ten eerste, nog even, vrolijk Pasen! Afgelopen paar weken waren weer druk. In het Aman Shanti schooltje druk engels en tekenles gegeven. Vooral tekenles was leuk. Ik had een jongere groep en had ook hun gevraagd hun favoriete dier te tekenen. De kinderen waren nog veel origineler door hobbelpaardjes te tekenen enz. De dag daarna waren er maar twee leraressen, voor zes klassen. Dus toen kreeg ik twee klassen tegelijk. Gekkenhuis. Met de ene groep engels gedaan en de anderen groep (ze zijn echt verzot op het tekenen van dieren) dit keer maar de opdracht gegeven het gevaarlijkste dier te tekenen dat ze kenden. Ik heb diep respect voor de lerares die normaal deze twee klassen doet, want die doet dat hele dagen en met een tempo dat er nooit een klas niks zit te doen. Dat ging allemaal wel aardig, de jongens kwamen met leeuwen en tijgers aanzetten maar de meisjes hadden er volgens mij niet zo'n zin in of vonden de opdracht niet leuk en kwamen aanzetten met vlinders enz. Vond ik dan wel weer lachen. Ik heb ook les gegeven aan de peuterklas. Die zijn drie en vier jaar oud en die moeten het Engelse alfabet leren. Nu heb ik op straat wel gezien dat de meeste moeders, vooral in deze wijken, nogal van de corrigerende tikken (Bij voorkeur met een liniaal) zijn. Dus daarom werd mijn gezag nogal ondermijnd door dat ik alleen 'zei' dat ze niet op het bureau mochten klimmen. Een paar donderdagen terug begon voor de Hindoes officieel de zomer. Dat vieren ze met fruit en wijn. Daarom vroegen ze mij bij de Young men group om op vrijdag te komen. Vrijdag met de bus daarheen. Halverwege kwam er een dronken man de bus binnen lopen. Hij was echt ver heen. Hij wilde op het rekje bij de open deur zitten waar hij door 3 schreeuwende mannen en de conducteur werd weggetrokken omdat ze bang waren dat hij naar buiten zou vallen. Toen zij niet keken sloop hij weer terug. Toen ze hem weer zagen drukte ze hem op de vloer met z'n gezicht naar de wand waar hij eerst al z'n losgeld liet vallen om toen maar vrolijk lallend begon te zingen en tegen de wand van de bus begon te praten. Deze man was tenminste vrolijk want soms zie je ook mannen dronken tegen hun vrouwen schreeuwen, vooral in de sloppen en arme wijken. Dit was vooral grappig, maar ook weer zielig. Jullie vragen je misschien af waarom ik zoveel bus verhalen vertel. Maar ik heb voor de lol eens uitgerekend hoeveel uur ik doorbreng in stadsbussen en ik kwam op een gemiddelde van zo'n veertien a vijftien uur, vandaar. Toen ik daar op het project aankwam waren er een hoop jongens niet. Er bleek een Moslim jongen te zijn gearresteerd waarna er een kleine rel was ontstaan (aan de andere kant van de stad). Normaal slaan dat soort spanningen als eerste over naar deze wijk waar dan soms rellen ontstaan. Die kans is natuurlijk klein, maar wel iets om rekening mee te houden. Dat hier soms spanningen zijn zou je niet zeggen als je de winkeltjes waar de bloemen kransen voor de Hindoes worden gemaakt ziet naast de moskeeën. Eerst dacht ik dat die bloemen kransen aan auto's en bussen was om de reis te zegenen. De Hindoes echter vereren hun gereedschap waarmee ze hun brood verdienen (dus ook auto's en bussen) en in elke Hindoe winkel is er een klein altaartje met een afbeelding van een god met knipperende lampjes, wierook en bloemenslingers. In de wijken rond de oude stad zie je veel graftombes op straat. De graven met groene dekens zijn symbolische graven van Ghous-e-Aza, een belangrijk Moslim. De andere graven zijn van mensen die vroom veel mediteerden en nu op plaats waar ze buiten de stad mediteerden zijn begraven. De stad is nu zo gegroeid dat die graftombes midden in de stad en zelfs midden op straat liggen. Dit soort dingen leer ik van mijn Urdu lerares Miss Asma. Met haar heb ik het ook gehad over de film 'Fitna'. Volgens haar is de Koran een spiegel die je wordt voorgehouden. Heb je goede intenties dan zullen die goed blijven door het lezen van de Koran. Heb je slechte intenties, dan zullen die ook net zo blijven. De kans dat je van goede intenties voor het lezen naar slechte intenties na het lezen gaat is volgens haar heel klein. Wat wel lelijk is, is dat een van mijn medestudenten, Mr Lee, haar probeert te bekeren naar het Christendom. Hij leert de bijbel in Urdu en bij elke passage begint hij dat vol passie aan haar uit te leggen. Omdat veel mensen hier weinig kennis over hun eigen lichaam hebben worden veel ziektes weggestopt. Vooral onder de niet opgeleiden. Mr.Lee gaat bij deze mensen langs en haalt ze over om naar het ziekenhuis te gaan. Daar is hij elk bezoek uur te vinden en daar zien de familieleden hem dus altijd (bidden). Hij belooft ook voor ze te bidden en als diegene genezen is heeft hij of zij en zijn familie meer het idee dat de kracht van God en Jezus hem heeft genezen dan de dokter. Een soort van bekeren dus waar ik mij niet echt in kan vinden. Ook geven christelijke kerken nog steeds geld aan armen met daarbij het verzoek christen te worden. Wat ik wel kan begrijpen zijn de Hindoes uit de laagste kast (de voeten)die zich bekeren. Die mochten vroeger nooit tempels bezoeken of zelf bouwen en werden door de kasten boven hun onderdrukt en gediscrimineerd. Dat discrimineren doen ze tegenwoordig nog steeds en het overstappen naar het Christendom is dan een manier om daar vanaf te komen. Klopt natuurlijk niet helemaal, maar ik kan het wel begrijpen.

Vorige week was ik uitgenodigd bij Lamb thuis. Die woont hier in de buurt in een een kamer woning. Een echt Indiase woning zonder meubels. Zodra ik binnenliep kreeg ik meteen een glas malt whisky in mijn hand gedrukt. Het eten was echt een bult witte rijst met wat sla, king chili (Dat is zijn naam waardig echt waar) en vlees waarvan ik niet wil weten tot welk deel het ooit heeft behoord. Maar lekker was het wel! Een paar studenten van het instituut waren er ook dus die avond was top. Ik ben weer naar de dierentuin geweest met twee kinderen die hier in het instituut wonen, voor die 20 roepies hoef je het niet te laten. Niet dat die dieren zo interessant zijn, maar het is een plek waar je geen smog ademt en relaxed rond kan lopen. Nu weet ik ook waarom er zoveel popcorn naar de apen wordt gegooid. Het wordt buiten het hek als voedsel voor de apen aangeboden.

Een week geleden liep ik in het centrum toen er een man naar mij toe kwam lopen en maar naar mijn oor bleef wijzen. Ik dacht dat hij bedoelde dat er een insect of iets dergelijks inzat. Dus die man begon druk in mijn oor te peuteren, en daarna kwam hij met een ijzeren staafje op de proppen. Toen mijn oor helemaal schoon was liet hij mij een kaartje zien waarop stond :

Aan iedereen die dit interesseert :
Dit is een hygiënische oor schoonmaker, gelieve hem 300 roepies (6 euro) te geven voor zijn diensten.

Dus hij meteen, Sir 300 roepies. Heb ik hier om gevraagd? uh, 200 roepies? Dat ging zo door tot hij erachter kwam dat ik niks ging geven en maar weer wegliep, bizar. Op opdringerige verkopers heb ik nu ook iets gevonden. Want als je blijft zeggen, nee sorry maar dat wil ik, komen ze met een ander product op de proppen. Dat gaat dan maar door. Maar als je vraagt naar iets waarvan je weet dat ze het zeker niet hebben, kijken ze even verbaasd, dan teleurgesteld aan om dan te zeggen, nee sorry heb ik niet. Om dan maar een ander slachtoffer te zoeken.

De laatste paar dagen regent het hier af en toe en door al dat gedoe-het-zelf aan de elektriciteit valt die dus meteen uit met regen. Dus als het regent weet je dat er een powercut aankomt, en met donkere wolken en een powercut weet je dat er regen komt, best handig. Naast pasen werd er ook de geboorte en sterfdag van de profeet Mohammed gevierd en vierden de Hindoes Holi. Met Holi wordt gevierd dat de duisternis is overwonnen en het licht terugkeert. Dat vieren ze dan door een soort verf over elkaar heen te gooien die minstens een week blijft zitten. Op straat zie je dan een hoop mensen met roze kleren en roze hoofden lopen. Ziet er wel vet uit. Het is daarmee de bedoeling dat je je vrienden te grazen neemt. De dag daarvoor stonden in de krant allerlei verhalen over hoe je Holi kon ontlopen, door de telefoon niet op te nemen, en verre dagtrips te organiseren enz. watjes. Ik had daarom niet zoveel te doen deze week. Daarom ben ik gisteren naar Warangel geweest. Dat is een stadje hier zo'n 150 kilometer vandaan waar een prachtige 1000-pilaren tempel staat. Koste me vier uur om daar te komen. Maar met de bus reizen is verslavend en het was zeker de moeite waard. Voor ik doorging naar het fort een klein donker restaurantje gevonden waar ik biriyani kon eten. Daar meteen dikke vriendjes geworden met de manager en de kok, die er op stonden dat ik foto's zou maken van hun doe en laten. Gebakken rijst met grote stukken gebakken kip en gekookte eieren, te lekker. Het warangel fort is echt enorm en er ligt een klein dorpje in het midden. Was heerlijk om daar door heen te lopen. Geen reclame, geen smog, bijna geen mensen, een stevige bries, wat kippen en het enige wat ik hoorde was een fluit. Er was een uitkijkpost op een heuvel van waar je een prachtig uitzicht had. Het nadeel van alleen reizen is dat iedereen je naam wilt weten en waar je vandaan komt, wat je hier doet, waar enz. Vooral als het jongens in groepjes zijn willen ze graag de grapjas uithangen. What's your name? Jelle. What? Yellow, ow my name is White.

De terugreis duurde zes uur omdat mijn bus maar niet kwam en omdat het begon te regenen. In de bus een paar vrienden gemaakt met wie ik wel een normaal gesprek konden voeren. Van het busstation naar Afzalgunz met een Richshaw. Die chauffeurs verdienen op regenachtige dagen goud geld want ze kunnen vragen wat ze willen. Terug op het busstation in Afzalgunz kwam er maar geen bus. Ondanks de regen werd er druk vuurwerk afgevuurd door de Hindoes vanwege Holi, dus we hadden wel wat om naar te kijken. Toen er wel een kwam stonden er zoveel mensen te wachten dat die meteen vol was. Het dak lekte aan alle kanten de meesten zaten elkaar met een grijns aan te staren van : ghehe jij wordt nat, ja maar jij ook. Alleen de conducteur was met zijn humeur een beetje een spelbreker.

Deze week Pearl Jam - Black
Zeker een aanrader.

Tot de volgende keer!

Groeten,

Jelle



  • 23 Maart 2008 - 10:34

    Anne!:

    Heey Jelle.
    Jaaa. Ik ben een x de eerste:p
    Ik had je vanmorgen nog op msn:)
    Lekker paasonbijt gehad? Wy ook hoor8-)
    Er zyn nu 20 kleine kindjes paaseitjes
    aan t zoeken in onze tuin..:p Haha.. echt
    vet druk. En Sjoerd heeft natuurlyk de meeste eitjes, omdat hy gister de hele tuin is afgeweest en weet waar ze liggen:p Haha.. ;) Nog heel veel plezier. en tot over 64 dagen:P Ariënne en ik zyn aan t aftellen8-)
    Dikke kuss Anne:)

  • 23 Maart 2008 - 12:08

    Oma:

    Ook wij hebben daarnet even leuk gebabbeld op msn. Heb jouw prachtige verhaal gelezen. Je bent zo heerlijk enthousiast over de busritten, dat ik er graag een zou willen maken. Net als Anne en Arienne ben ik ook aan het aftellen. Lieverd, blijf goed op jezelf passen. Dikke kus. Oma

  • 23 Maart 2008 - 12:17

    Jolanda:

    Hoi Jelle,
    Net klaar met het paasontbijt. Kan me wel vinden in de mening van je lerares Miss Asma. Hetzelfde kun je zeggen van de bijbel denk ik zo. Het is nu inmiddels wel echt aftellen voor jou en ik denk dat het maar goed is dat je in de lente terugkomt. Het klimaatverschil zou anders wel heel erg groot zijn. Denk je al wel aan je studie die je hier gaat oppakken of ben je daar nog totaal niet mee bezig? Groetjes Jolanda en de rest!

  • 23 Maart 2008 - 17:01

    Mamma:

    Ha lieverd!
    De tamtam deed het weer goed vandaag: weet je het al? Jelle heeft een nieuw verhaal. Reuze handig. Heb je nog een beetje Paasgevoel? Hoe heb je dat gevierd? Eieren gezocht op het instituut?
    Doen ze daar vast niet...
    Heb weer genoten van je verhaal. Is altijd weer lachen.
    Heb voor jou ook een muziektip:
    Hurt van Anouk. Errug mooi!
    Dikke knuffel, mamma.

  • 24 Maart 2008 - 16:41

    Karlijn:

    Hi Jel!!
    Weer mooi verhaal!!:D:D Je snapt natuurlijk wel, dat als je over eten blijft vertellen, dat wij verwachten dat je een keertje voor ons kookt als je weer terug onder de nuchtere hollanders bent he!!
    Gelukkig alweer tot snel;) De elite mist je:D
    Liefs(K)

  • 25 Maart 2008 - 17:53

    Estelle:

    Heey Jelle!
    Wat een lang verhaal weer.. wel leuk om te lezen :) Mmm ik zit per week ook 15 uur in het OV... maar ik maak lang niet zoveel mee als jij!
    Hier is het een beetje een rare pasen.. Ik was een paar dagen weg naar de sneeuw, om nog een beetje winter te hebben dit jaar, gaat het opeens hier sneeuwen! Maarja is weer eens wat anders :P
    Enne... ik vind het wel een goed idee van Karlijn, om jou een keer te laten koken! Ben wel voor een elite-dinner-date, met Jelle als kok:D

    Veel plezier nog daar! groetjes, Stel

  • 26 Maart 2008 - 14:10

    Wendy En Peter-Paul:

    Wij genieten nog even na van weer een prachtig verhaal uit jou hand Jelle!

  • 01 April 2008 - 20:04

    Buurvrouw:

    Ha Jelle!! Wat klinkt dat allemaal goed. Nu ja, niet allemaal goed, maar wel gek, leuk, heel carnavalesk vooral ook, zoals je daar Holi viert. Weer 'ns wat anders. Iets waar de GayParade jaloers op kan zijn.
    En die biriyani... alleen al dáárom heb je wrschnlk nu al bedacht ooit nog 'ns terug te gaan naar Azie.
    En heb je ook de vraag gehad 'Hello, hello sir, when is your Happy Birthday?'
    En die oorschoonmaker! Zeker net als bij de kapper, als je haar geknipt is, masseren ze je hoofd en als je het welletjes vindt dan zit de kapper al in je nek en als je dan écht aanstalten maakt om op te staan vragen ze 'you like?' om vervolgens na het ontkennende antwoord de rekening van een complete massage te presenteren, waarvan de knipkosten maar een heel klein onderdeeltje zijn... Lachen he!
    Maar hier is ook vanalles loos hoor!! Waar de kapper zat, zát, tegenover de school, zijn de ramen dichtgeplakt. Het leek een week lang of er een nieuwe zaak geopend zou gaan worden, en jawel hoor, heel Halle kreeg een uitnodiging in de bus. Ik ben er niet naar toe geweest, maar als het goed is, is Halle sinds 19.00 uur vanavond een heuse erotheek rijker. En dat recht tegenover de school. Kan allemaal!
    Jelle het ga je goed!! Geniet van de laatste maanden! Groet, ruth

  • 02 April 2008 - 13:49

    Renate :

    Hoi jelle,

    Wat maak je toch bijzondere dingen mee. Mooi om te lezen dat je daar heel goed een discussie kunt hebben over Fitna en de koran. Miss Asma brengt daar een goed punt naar voren. Lijkt me inderdaad ook vreemd om te zien hoeveel moeite er wordt gedaan om mensen te bekeren en om welke redenen mensen zich dan daadwerkelijk bekeren.

    Het etentje klonk leuk en typisch Indisch. Heel mooi. Maar mensen die op de straat je oor gaan schoonmaken, dat is toch wel een kleine "cultuurschok"of niet dan. Tja je moet alles een keer meemaken. Het holi feest klinkt bijzonder en ook in Nederland werd het gevierd zag ik in de kranten. Kan me voorstellen dat het ook heerlijk was om het van een afstandje te bekijken en een uistapje te maken met heerlijk eten tussendoor en als afsluiting voorwerk. Volgens mij ben je al aardig ingeburgerd :-) zeker met het reizen met de bus. Hoop dat je een beetje droog hebt gestaan?

    Blijf genieten, maar volgens mij doe je dat met volle teugen!

    Groetjes Renate (togetthere)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Haiderabad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2008

Srirangapatna

09 Mei 2008

Sri Lanka

28 April 2008

Medak

12 April 2008

Gelukkig nieuwjaar!

23 Maart 2008

Warangel
Jelle

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1085
Totaal aantal bezoekers 66535

Voorgaande reizen:

26 September 2007 - 26 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: