Stroom? - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Jelle Jong - WaarBenJij.nu Stroom? - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Jelle Jong - WaarBenJij.nu

Stroom?

Door: Jelle de Jong

Blijf op de hoogte en volg Jelle

10 Oktober 2007 | Bangladesh, Mymensingh

Beste vrienden/familie/kenissen enz.

Met mij alles goed, behalve dat ik het voor mekaar heb gekregen om in deze hitte verkouden te worden van mijn ventilator, ik hoop met jullie ook.

Ik heb al verteld dat ik bij de Taize-broeders zit. Maar precies zoals in frans Taize gaat het hier niet. Vooral de broeders kunnen er wat van. Te laat binnen komen rennen of een mobiel dat afgaat onder het gebed, maar dat vind ik dan weer prachtig.

Ik ben inmiddels een aantal keren met broeder Giom (nederlandse broeder) op stap geweest. Samen zijn we op bezoek geweest in de gevangenis waar hij iedere week 6 mannen bezoekt die ten onrechte voor 30 jaar daar zitten. Dat moet voor die mannen enorm veel betekenen (hij komt er al 16 jaar wekelijks). Daar gingen we trouwens heen op de fiets. Links rijden is even wennen, en goed oppassen geblazen. Om mij op te vrolijken vertelde hij dat niet veel mensen hier een rijbewijs hebben.

In mijn stoutste dromen had ik nooit gedacht dat ik onder een paar palmbomen wijsheden zou horen van een monnink voor een hindoetempel. Na het bezoek aan die tempel door naar het avondgebed voor de moslims, daar in de moskee heeft een man mij vol overtuiging geprobeerd te bekeren tot de islam. Dat is niet gelukt maar een paar mooie zinnen vielen mij op:
Wij mogen onze niet-islamitische broeders geen pijn doen, ook niet een heel klein beetje en dat is goed tegen de (mogelijke) vooroordelen.

Tegenover die moskee was een soort van leerhuis waar jongetjes van ongeveer 10 in 3 jaar de koran in het arabisch uit hun hoofd leren. 14 uur per dag met een uur speeltijd, diep respect.

Ik heb inmiddels een thermometer gevonden en het is hier ongeveer 30 graden al ligt de gevoelstemperatuur wat hoger.

Gemiddeld valt er in onze kamer 3 keer per dag de stroom uit. Meestal zo rond dezelfde tijden. Een van die tijden is rond 6 uur (als het donker wordt). Volgens mij komt dat doordat iedereen vol enthousiasme de lampen aandoet en dat het electrische net dan de geest geeft. Volgens broeder erik ligt het iets gecompliceerder en hij zal wel gelijk hebben.

De broeders vieren hier met regelmaat de ramadan met de plaatselijke bevolking mee. Ik was ook uitgenodigd en wij zaten met 40 man in een kleine kamer op de grond een feestmaal te eten bestaande uit gepofte rijst, komkommer, gebakken banaan, soort van bami-hapjes enz. Hele verademing na 2 weken rijst. Toen viel (6 uur) de stroom uit. Dat duurde een tijdje waardoor een paar mensen opstonden en er menig bord en beker omging wat resulteerde in een grote zooi.

Ik werk inmiddels dagelijks bij een gehandicapten daycare. Daar wonen 10 geestelijk en lichamelijk gehandicapten. Allen tieners en om complicaties te voorkomen hebben ze nu de jongens en meisjes gescheiden. Deze jongens hebben zo elk hun eigen voorkeur. De een is verzot op water en kan zo een complete kan leegdrinken, de ander eet de hele dag mieren. Daar vullen we de dag met schilderen, tekenen, fysiotherapie en cricket kijken. De rest van de bengaalse tv heeft iets weg alsof het is geregisseerd door tell-sell, dus dat heb je wel snel gezien. Die jongeren die daar helpen zijn studenten, inruil voor hun bijdrage in de tehuizen betalen de broeders hun schoolkosten. Maar geen een die het tegen zn plezier doet.

Ik ben op jacht geweest voor een kabeltje voor mijn camera. Na drie keer naar een andere samsungwinkel te zijn doorverwezen (elk product heeft hier ongeveer zijn eigen winkel) een winkel gevonden die er een had. Voor een paar duizend Taka (40 dollar) hadden ze er eentje, en met een grijns vertelde hij erbij dat ik er dan ook meteen een camera bijkreeg. Los kon dus niet, maar als de geheugenkaart vol is gaan alle foto's in dezelfde winkel voor 60 taka (halve euro) op een cdrom. Foto's komen dus nog.

Op goed advies doe ik het 'zoetjes an', hoop dat jullie dat ook doen.

Met vriendelijke groeten,

Jelle

  • 10 Oktober 2007 - 09:21

    Arienne:

    Hey lief,

    Ik denk laat ik voor de verandering ook maar een keer iets op je weblog plaatsen ;)
    Hoop dat je snel weer een beetje beter wordt, en anders neem ik wel kippensoep voor je mee over 3 maandjes =P.
    Ben blij dat je het leuk hebt en dat je veel mee maakt en leert.
    Ben echt trots op je dat je bent gegaan (A)

    N-joy en tot snel!

    Love ya

    Dikke kus en knuffel mij

  • 10 Oktober 2007 - 09:46

    Simone:

    Heey Jelle!
    Ik wilde je even laten weten dat ik elk bericht met veel plezier lees. Wat een avontuur :) Ik kijk uit naar de foto's! Nog een hele fijne tijd daar en ik kijk uit naar het volgende bericht.
    Kusje

  • 10 Oktober 2007 - 10:38

    Malou:

    hey jelle.. je vertelt vol enthousiasme hoop snel op een volgend bericht en een dia-show bij jou thuis van al je fotos :) liefs malou!

  • 10 Oktober 2007 - 12:49

    Mamma:

    Ha jochie!
    Fijn om weer even wat van je te lezen. Moeten we een knijpkat sturen? Aanvullende levensmiddelen? Zakdoeken?
    Hoeveel foto's heb je al gemaakt? Kun je niet halverwege je geheugenkaart op een cd-rom laten zetten? Wij zitten hier te smachten naar foto's.
    Hier alles goed. Ik pest nog steeds kindjes met liedjes, klap-ritmes en dansjes. Toch komen ze elke week weer terug, dus ik denk dat ze het wel leuk vinden.
    Hou je haaks en geniet ervan!!!
    Dikke knuffel van mamma.

  • 10 Oktober 2007 - 13:01

    Elise:

    Hai Hai!
    Leuk weer een berichtje van je te lezen :)! Maar nog toffer vond ik het om je op msn te spreken :D! Zo maf om met iemand te kletsen die aan het andere kant van de wereld zit zonder dat je daar ook maar iets van merkt (geen krakende telefoonverbindingen, of er steeds uitliggend internet)! Dan ben ik toch echt wel blij dat ik in het jaar 2007 leef! Maare ik vind het heel zielig voor de kindjes hoor dat ze 14 uur per dag uit de koran moeten leren. Heb dan ook meer medelijden met ze dan dat ik respect voor ze heb want ik denk niet dat ze daar vrijwillig zitten. Dan kunnen ze maar beter lekker op school zitten en daarna lekker buitenspelen. Denk dat je daar ook betere volwassenen van krijgt. Maar ik zal je verder niet lastig vallen met pabo-geleuter :P! Daar hebben we het nog wel een keer over als je terug bent! Hier gaat verder alles goed, nog best lekker weer af en toe maar wij worden hier toch echt verkouden van het weer en niet van de ventilator ;)! Over een uurtje heb ik mijn allereerste voortgangstoets :S! Best wel spannend zo achter de computer! Laat m vast crashen haha! Ik loop al weer veel te lang tegen je aan te lullen en daar heb je vast geen tijd voor dus stop ik maar weer snel!
    Kus

  • 10 Oktober 2007 - 13:30

    Mohammed:

    Ja ja Jelle zelfs ik lees je mailtjes.
    Interresant wat je allemaal meemaakt.
    Pas goed op jezelf en succes verder.
    Groetjes Mohammed
    ps. Je oude klasgenoot, haha!

  • 10 Oktober 2007 - 14:56

    Erna:

    Hai Jellieboy!@@
    Weet gewoon niet wat ik moet zeggen....
    Zo'n totaal andere wereld... Dat is gewoon niet voor te stellen...
    Kun je strx je "gewone leven" weer oppakken en gewoon gaan "Maccen" of naar bios of zo????? Gelukkig duurt dat nog heeeeeeeel lang! Ik denk dat je hoofd gegroeid is van alle indrukken, of niet???? :):)
    Nou, ik ga wel "vogelhuisje maken"(nieuwe opdracht school) Ook reuze interessant....... :(:(
    liefs
    Erna

  • 10 Oktober 2007 - 15:46

    Oma:

    lieverd, wat een leuk onderwerp heb je boven dit bericht gezet. nu merken wij hoe verwend wij zijn met onze stroomvoorziening. ik hoop, dat jouw verkoudheid gauw over is. we hebben al een paar dagen mooi weer, daar geniet ikvan. vandaag zelfs een uurtje op het balkon in de zon gezeten. lieve jelle, blijf goed op jezelf passen. liefs oma

  • 10 Oktober 2007 - 15:59

    Ilona Douwes:

    Hee Jelle,
    Ik vind het echt gaaf wat je doet. Ik lees met veel plezier wat je schrijft op je site. Ervaar het en geniet ervan!
    Ilona

  • 10 Oktober 2007 - 17:34

    Je Zusje(a):

    Heey Jelle:)

    Ik ben blij voor je dat het goed gaat! en Heel veel Suc7!! En tot over 7 maanden, en heeeell veel daagjes:)
    Dikke Kus van Je Zusje:)

  • 10 Oktober 2007 - 18:20

    Alette:

    Heey Jelle,
    Eindelijk wat anders dan de dagelijkse kerrie rijst maaltijd en je pepernoten!Ik vind het heel goed om te horen dat je helpt met de gehandicapten want zij zijn daar niet altijd geaccepteerd, dacht ik. En natuurlijk vond ik het weer leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Hier hebben we op dit moment lekker weer en ik ging vanmorgen bijna met plezier weg van huis (bijna..). Afgezien van het feit dat ik vandaag niets te doen heb voor school is alles in Halle nog steeds hetzelfde. Heel veel plezier nog de komende tijd!
    Xxx Alette

  • 10 Oktober 2007 - 19:52

    Rob:

    Dag Jelle,

    Lees dat je je goed vermaakt en in ieder geval een camera rijker bent geworden. Kun je de stroomuitval straks fotograferen voor een foto op / in je dagboek.
    Kreeg net bij Dick je adres van het dagboek. Dick is met David zich aan het voorbereiden op Schotland, dat is een heel ander avontuur, zeker voor David.
    De verkoudheid zal wel weer overgaan, ik hoop voor jou snel.
    Leuk dat je de ervaring hebt dat de islam verschillende kanten heeft. Realiseren we ons niet altijd.
    Succes en groet,
    Rob


  • 11 Oktober 2007 - 15:19

    Buurvrouw:

    Zo Jelle, wat goed zeg.
    Mooie verhalen weer!
    Bijna niet te geloven zeker dat je onder zo'n boom zit voor een tempel. Later, als je thuis bent al helemáál niet meer!
    Ik begrijp dat de Dorpsstraat in Halle nog niet zo onveilig is. Hm, ff relativeren.
    Je broertje heeft hier net zitten schaken, en nu is Kobus mee naar jullie huis om pannekoeken te eten. Heel jaloerse snoetjes alhier, heb toen ter plekke besloten dat de Chinese kool, pompoensoep (en rijst ;-)! maar moeten wachten tot morgen. Dan eten wij ook een keer pannekoeken!
    We hadden deze week een kenner bij de kastanjebomen willen hebben, die groeien deze mooie herfst volledig de verkeerde kant uit. Maar ja, je bent er niet, jammer dan. Blijf lekker zitten waar je zit! Succes, ruth

  • 12 Oktober 2007 - 10:09

    Leon:

    Ha Jelle,

    Erg leuke verhalen, met veel plezier lees ik ze. Petje af voor wat je daar allemaal doet! Geniet ervan en veel plezier gewenst.

    Groeten,
    Maartje en Leon

  • 12 Oktober 2007 - 21:44

    Inge:

    Dag lieve, lieve Jelle:)
    Wat zal ik 'ns zeggen, t gaat tof, ofniet;)

    Ik droomde gisternacht dat je weer thuiskwam, met je matje opgerold onder je arm, haha. Via de tuindeur, mocht het je interesseren...
    maargoed, dat zou betekenen dat t hele plan mislukt was, dus ben blij voor je dat je dr nog zit:)

    Wist je trouwens dat ik n piercing heb(a) ik dacht ik zeg het nu, dan schrik je over 7 maanden niet meer zo.
    En we zijn voor n concert op t simonsplein gevraagd, we mogen de hele middag vullen...gaat errug goed dus.

    wen je al n beetje aan de hitte? hier is t heel erg herfst: héérlijk:)
    En ben je al over t verlies heen van je mp3speler? Hoop dat je nog genoeg boeken hebt.

    Maja, ik spreek je hopelijk snel weer,
    Héle dikke kus, Inge

  • 15 Oktober 2007 - 14:16

    Emke:

    Hallo Jelle,
    En ik maar denken dat jij in ons buurland Malawi zat. Maar nee hoor, hij gaat naar Bangladesh. Malawi was zeker te dicht bij Zambia? ;p.
    Klinkt echt super wat je daar allemaal meemaakt. Ik hoop dat je er van geniet en dat ook vooral blijft doen de komende acht maanden. Ik hoop je te kunnen blijven volgen vanuit Zambia.
    Groetjes,
    Emke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bangladesh, Mymensingh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2008

Srirangapatna

09 Mei 2008

Sri Lanka

28 April 2008

Medak

12 April 2008

Gelukkig nieuwjaar!

23 Maart 2008

Warangel
Jelle

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 65851

Voorgaande reizen:

26 September 2007 - 26 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: