Welcome to Bangladesh - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Jelle Jong - WaarBenJij.nu Welcome to Bangladesh - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Jelle Jong - WaarBenJij.nu

Welcome to Bangladesh

Door: Jelle de Jong

Blijf op de hoogte en volg Jelle

03 Oktober 2007 | Bangladesh, Mymensingh

Beste vrienden/familie/kenissen enz.

Ik maak het goed, hoop jullie ook. Blijf vooral reacties plaatsten want dat vind ik echt prachtig om te lezen, ook mensen die ik niet in de maillijst heb. Spannende verhalen als reacties van jullie kant mogen ook, blijf ik ook een beetje op de hoogte.

Hier wordt druk iftar(ramadan) gevierd. Dat wordt groots aangepakt met een sirene die lijkt op onze 12-uur-eerste-maandag-van-de-maand-sirene die 's ochtends en 's avonds om 6 uur afgaat. Daartussen mag niks gegeten, gedronken en doorgeslikt worden, dus overal waar je komt wordt druk gerochelt en gespuugd.

Heb inmiddels mijn dollars gewisseld. Dat begon wat angstig omdat de beambte aardig streng keek. Totdat hij erachter kwam dat ik uit 'Hollandi' kwam. Daar was hij toevallig ook geweest en ik mocht niet weg tot ik al zijn nederlandse (en de rest van europa)vakantie foto's had gezien.

Op de terugweg met de rickshaw door de spits. Dat is helemaal lachen want die rijden hier 3 rijen breed en zover voor je als achter je als je maar kan kijken.
De bestuurders willen totaal geen voetgangers over laten steken, want tijd is geld en boem is dus ho. Dat geeft een beetje een botsauto-effect. Zo'n rit kost je echt niks, ongeveer 8 tot 12 Taka (11 euro cent). Ondanks dat wordt er hier heftig over 1 of 2 Taka onderhandeld en indien nodig van rickshaw verwisseld.

Het uitzicht is fascinerend. Elektriciteitsdraden zien eruit alsof het tijdelijk is. Langs de hele winkelstraat is boven de begane grond overal 2 meter de diepte in van de gebouwen afgebroken omdat de regering geconstateerd heeft dat de bouwers twee meter over het contract zijn gegaan en natuurlijk overal palmbomen en statige en tegelijkertijd vervallen huizen en gebouwen met daartussen een hoop vervagende jaren '50 coca-cola reclame. En natuurlijk ruik je overal

Ik ben inmiddels van kamer verwisseld en woon nu met 3 bengaalse jongeren op een kamer. Erg gezellig en ze vinden het prachtig dat ik net iets langer ben dan mijn bed. Maar met een sterke ventilator recht boven mij slaap ik hier heerlijk.

De kamer ligt iets meer dan een km van de community en als zuinige hollander loop ik dat natuurlijk. De dagelijkse tocht voert door het park waarlangs een rivier ligt. Dat park is de hangplek van de stad en een hoop mensen komen hier om hun ' 80 brommer te showen, te hangen enz. De weg door het park wordt ook voor rijlessen gebruikt( wat eigenlijk op een open veld moet). De leswagens hier zijn echt te mooi voor woorden. Oude Nissans vol deuken en krassen met rode knipperende lampen op het dak, zwalken over de weg, prachtig.

De avondwandeling terug is echt prachtig, door het park met palmbomen, betonnenbankjes met verf-vervaardigde reclame, vuurvliegjes, krekels, enorm veel sterren en een grote maan boven de rivier.

Drie keer per dag is er gebed bij de broeders. Die hebben een klein mooi wit kerkje verstopt tussen een hoop groen. Daar eet ik trouwens ook. Met zn allen in een grote kring zittend op rieten matten, etend met je rechterhand. Een leuk kunstje wat ik nog wel een keer laat zien.

Dat eten is 's ochtends droog brood met thee, en verder in de dag twee keer rijst met kerrie en water, sonja bakkeren is er niks bij. Maar wel erg lekker.

Ben nu meerdere malen de sloppenwijken in geweest, en als je dan in een van die hutjes zit (waar wij onze fietsen nog niet inzetten) schaam je jezelf dood dat je eigen kamer even groot is als deze 6 persoonswoning. Ik heb onder andere een rondleiding gehad van een vrijwilliger die hier al 10 jaar samen met 7 andere 3000 gehandicapten thuis bezoekt. Door onder andere straat-drama verteld hij de mensen dat een handicap geen straf van god is, dat fysiotherapie beter werkt dan medicijnen en nog veel meer. Die sloppenwijken zijn net dolhoven van kleine betonnenkeetjes, of golfplaten, vaak erg donker, muf en vervallen.
Wel zie je een hoop vrolijke mensen, mensen die trots hun kinderen laten zien en een meisje met een gehandicapt kind verteld trots dat ze zwanger is. De vrijwilliger vertelde dat hij daar zn kracht vandaan haalt om door te gaan, die man verdient een medaille echt.

Ik kan nog geen foto's plaatsen omdat er met het kabeltje wat meer dingen zijn ontvreemd uit mijn kamer, niks ernstigs overigens, en die kabel wordt nog nieuw gekocht. Grappig was dan wel weer dat mijn kamergenoten en de broeders zo waren geschrokken dat ieder voor zich (inclusief ik) een nieuw slot heeft gekocht, dus nu hebben we 3 nieuwe sloten, knappe jongen die nu nog met n valse sleutel binnen komt.

Blijf reacties plaatsen en tot volgende week

Met vriendelijke groeten

Jelle

  • 03 Oktober 2007 - 08:47

    Karlijn:

    Hi Jelle,
    Lees weer met plezier je verhaal!! Beetje afwisseling op deze wederom saaie dag..;)! Echt fantastisch dat je je draai daar nu al aardig gevonden hebt!! Heel veel plezier en we wachten op je volgende bericht!!
    Veel liefs..

  • 03 Oktober 2007 - 08:48

    Aukje:

    jeeeeeeeeuh
    ik ben lekker de eerste!!!!
    mooi verhaal weer, klinkt gaaf! ben heel erg benieuwd naar de foto's!
    Wat doe je daar nou precies trouwens? (of is dat een hele stomme vraag:$), ik bedoel, ga je met die mensen praten enzo, of ga je bouwen, of...of.... goed:) ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!!!

    xx

  • 03 Oktober 2007 - 09:00

    Liesje:

    Hai Hai!
    Dat is nou eens lekker wakker worden: lekker muziekje aan, jouw verhaal lezen en een bakje yoghurt erbij als ontbijtje :D! Wordt echt megajaloers van je verhalen! Maar heb mezelf voorgenomen om daar ergens ook een keer naar toe te gaan maar dan om les te geven! Tot mijn afschuw kwam ik er echter achter dat we er geen stage mogen lopen. Hooguit in Suriname, Noorwegen en dergelijke omdat het onderwijs er wel enig niveau moet hebben. Dus dan doe ik dat wel en kan ik na de pabo altijd nog een (half) jaartje vrijwilligerswerk gaan doen daaro :)! Ja tis al helemaal uitgedacht ;)! Verder is het hier echt herfst. Al was het gister heerlijk weer en ben ik zelfs twee keer in het park geweest: een keer om te lunchen met n vriend en een keer na school omdat ik 't zo heerlijk vind. Zat ik daar op een bankje druiven te eten en een kinderboekje te lezen voor school. Had net ook brood gehaald en bedacht me dat ik het korstje vanmiddag toch niet meer opat dus heb ik dat maar aan de eendjes gevoerd :)! Geweldig! De mensen zullen wel gedacht hebben... Maar dat doet me niks, ik vond t cool! Verder is het nu gelukkig ietsje rustiger op school (maar nog druk zat) en vermaak ik me hier prima op school en met Unitas! Take care en spreek je snel!
    Dikke kus en veel liefs van mij!

  • 03 Oktober 2007 - 09:18

    Judith :

    Mooiii hoor! Lees met veel plezier je verhaal! Blijf vooral zo doorgaan.
    Liefs, Judith (en ook groeten van Dennis en een heeeeele dikke knuffel van Frederique)

  • 03 Oktober 2007 - 09:28

    Oma:

    lieverd, heerlijk om weer van je te horen. ik heb het idee, dat je al begint te wennen, blijf jouw verhalen schrijven. het is heel fijn om deze te lezen. dikke knuffel van oma

  • 03 Oktober 2007 - 12:47

    Estelle:

    Hey Jelle
    Leuk verhaal om te lezen! Wel balen dat je kabeltje voor de foto's gejat is..ik was net benieuwd of je al een baard had:p Maar met drie nieuwe sloten zal het volgende kabeltje wel iets langer blijven liggen!

    Je schreef dat je ook wilde weten wat er hier gebeurde... nou niet zoveel.. Ow de Metzo regatta is weer geweest. En zonder ons is het ulenhof natuurlijk maat tweede geworden;D haha de boot was achterstevoren over de finish gekomen.. nog best knap eigenlijk:P

    veel plezier nog daar! En succes met het ontwijken van de lesauto's:P

  • 03 Oktober 2007 - 13:18

    Linda Leerink:

    Hoi Jelle
    Wat goed van je wat je doet. Heb net je verhaal gelezen in Kerkleven. Heel moedig van je dat je dit doet, veel succes en geniet er ook van.
    Groetjes
    Linda

  • 03 Oktober 2007 - 13:59

    Wendy:

    Weer een prachtig verhaal van jou kant Jelle!
    En die sloppenwijken doen je pas beseffen dat geluk in jezelf zit en niet hoeveel spullen je hebt.
    het zal je best veel gedaan hebben om dit allemaal te aanschouwen.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

    Een verhaal van hier:
    Lars is aan het wennen op school en wordt Maandag 8 oktober vier jaar en mag dan elke dag naar de bassisschool, hij is natuurlijk onwijs trots dat hij nu ook "groot" is.

    PP heeft zijn eerste pianoles achter de rug, en beseft dat het allemaal toch niet zo makkelijk is als hij gehoopt had;)
    Hij heeft het druk met allemaal cursussen van zijn werk, en is door
    zijn rug gegaan! dus nog een extra klusje erbij voor de fysio.

    Lisa en Kevin doen het goed
    Lisa heeft haar gele slip gehaald bij de judo, en heeft het erg naar haar zin.
    Kevin zit nu een kleine maand op zwemles en heeft het ook erg naar zijn zin, dus allemaal kleine blije mensen hier.

    Ik ben ook met an alles en nog wat bezig en dat gaat ook allemaal goed.

    Nou Jelle een beetje een up-date vanaf hier... tot snel

    Liefs Wendy En Peter-Paul
    Lisa, Kevin & Lars

  • 03 Oktober 2007 - 14:59

    Je Zusje:

    Haaaay:)

    Leuk verhaal! Ik hoop tr0uwens voor je dat het daar in Banglaverweggsitan mo0ier weer is dan hier..:) Het is hier echt super nat...:(:( En mijn band was lek, moest ik op de fiets van mama( jaa, ze vond het goed!)maar mijn regenpak zat in mn fietstassen op mn eigen fiets.. ik was echt zeiknat:( Maar tot over 7 maanden en n bult daagjes er bij hé Jelle:)

    Dikke Kus Anne:)

  • 03 Oktober 2007 - 14:59

    Hannah:

    Hee Jelle!

    gaaf verhaal! Jammer van de foto's maar de met deze beschrijving zie ik het al ongeveer voor me :)

    Verder een korte update uit Nederland, weinig verbazingwekkend, niet spanend, wel voorspelbaar: het regent dat het giet en het onweert, wat betekent dat ik vanavond niet mag roeien :S, maarja met dit weer is dat toch niks... Verder ga ik gewoon braaf naar de colleges enzo, maar het is hier wel gezellig hoor (met nadruk op de periodes na en tussen de colleges :P) Afgelopen weekend hadden we nog na-introkamp... superleuk en helemaal natgeregend... En morgen mag ik met m'n roeiploeg (proberen) voor 70 mensen (te) koken. Ik ben benieuwd en ik hoop dat het lukt (en eetbaar is). Nou eh.. dat was het wel zo'n beetje , wat bewijst dat jij duidelijk veel meer mee maakt dan wij hier...

    Heel veel plezier daar (ik geloof dat dat wel moet lukken)! En blijf vooral je verhalen schrijven!

  • 03 Oktober 2007 - 17:06

    Ernie:

    haa Jelle!!
    Zit ik hier een "ganzebordspel" voor demente bejaarden te maken en als ik zie wat jij allemaal meemaakt..;.....
    Geen woorden voor..
    Ja, je weet wel dat er ECHTE armoede is, maar het is toch wel ff anders als je er tussenloopt denk ik...
    Nou hier nix nieuws onder de zon (regen, regen vandaag....)
    ja, mijn ganzebord is klaar...
    en ik moet nog huiswerk maken, maar voor de rest...
    Ik ga NU andijviestamppot eten...
    Wat anders dan rijst met kerrie...
    Maar toch errug lekker!
    Nou, Jellieboi...
    Ik hou Jenne wel in de gaten en zal d/r een extra knuffeltje geven....
    Geniet,
    Werk se,
    tot mails!
    xx
    Erna :):):)

  • 04 Oktober 2007 - 07:39

    Daniel Tb:

    Jelle,
    vet dat alles zo goed gaat met u..
    vind je weblog echt gaaf, vooral de roze achtergrond spreekt mij aan :D..ben benieuwd naar je foto's als je een kabeltje hebt gekocht
    veel plezier nog, rustig an,
    Daniel

  • 05 Oktober 2007 - 14:59

    Charlotte:

    Haaa Jelle!
    Egt te vet verhaal zeg!! Je vertelkunst is weer super deze keer :D Vorige verhaal vond ik ook erg spannend (heb toen niet gereageerd dus zeg ik het nu maar) Vooral de omgeving lijkt me daar echt prachtig zoals je dat omschrijft, en ik ben gek op cultuur en natuur dus da zou wel goed zitten als ik daar ook van de partij was! ;) Hou ons op de hoogte he van alle spannende, mooie, te gekke, avontuurlijke en indrukwekkende belevingen (maar da doe je ongetwijfeld) en ik kijk uit naar je fotoos!

    Kus Charlie

  • 06 Oktober 2007 - 17:14

    Ilona Douwes:

    Hee Jelle,
    Ik ben een paar uurtjes geleden in Halle gearriveerd voor de regionale Taizé-dag en had eigenlijk gedacht je te zien vandaag. Ik wist niet eens dat je weg was! Ik wist wel dat je plannen had, maar niet dat het al zo concreet was. Ik vind het wel supergoed van je! Ik ben benieuwd hoe je het de komende maanden zult hebben. Ik zal aan je denken wanneer ik over 3 weken in het Franse Taizé zit. Jelle, geniet van deze ervaring!
    Ilona

  • 10 Oktober 2007 - 15:00

    CHANTAL:

    Hi Jel!
    Hier een berichtje uit het nog steeds mooie Veldhoek. ;)
    Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt en leuk om mee te mogen genieten van je avonturen! :D
    Ik heb vandaag eindelijk mijn eerste rollerbank ervaring gehad! :o
    Niks aan de hand.. 3 km onder de grens :D

    Hé, houd je taai en.. "GOOD GOAN!!"

    Toedels, Tallie Talpa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bangladesh, Mymensingh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2008

Srirangapatna

09 Mei 2008

Sri Lanka

28 April 2008

Medak

12 April 2008

Gelukkig nieuwjaar!

23 Maart 2008

Warangel
Jelle

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 68606

Voorgaande reizen:

26 September 2007 - 26 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: