Durga Puja - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Jelle Jong - WaarBenJij.nu Durga Puja - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Jelle Jong - WaarBenJij.nu

Durga Puja

Door: Jelle de Jong

Blijf op de hoogte en volg Jelle

27 Oktober 2007 | Bangladesh, Mymensingh

Beste vrienden/familie/kenissen enz.

Hier rol ik van het ene in het andere feest. Eid en ramadan is nog maar net afgelopen of Durga Puja is begonnen. Ondanks dat de hindoes met 9 procent een minderheid vormen is het een feest om U tegen te zeggen. Overal feestverlichting in allerlei kleuren, druk knipperend, in las vegas stijl dus. Op straat staan grote poorten gemaakt van bamboe en grote lappen stof in de meest exotische kleuren. Overal in de stad zijn hindoetempels waar beelden van de Durga zijn afgebeeld, een vrouw met 10 armen. Daarvoor wordt dan een compleet rookgordijn aangelegd. Daarnaast staat dan een percussieband en een handjevol mannen met trompetten. Dat swingt echt de pan uit. Midden op straat hangen grote discoballen en lazers. Machtig mooi feest. Aan het eind van het feest is het de traditie om de poppen in het water te gooien. Erg amuserend.

Hier bouwen ze gebouwen vrijwel nooit in een keer. Regelmatig zie je het fundament en de betonnen verdiepingen nog vol in aanbouw. En dan bouwen ze op de begane grond een of twee appartementen meteen helemaal af waar dan ook mensen in wonen. Ziet er nogal vreemd uit.

Heb na 4 weken voor het eerst een Bengaalse trein gezien. Was even schrikken want hij schommelde nogal van links naar rechs. Die trein wordt optimaal gebruikt en je kunt er comfortabeler op het dak zitten omdat je niet hoeft te bukken voor takken. Hier zou ik het wel laten om geen kaartje te kopen want als je er geen hebt willen ze je nog wel eens van het dak gooien.

Ik ben hier nu een maand en werd twee dagen geleden opgeroepen me te melden op het politiebureau. Dat moet iedere buitenlander als die hier net is. Zijn ze dus lekker op tijd mee. Ik kreeg een formulier zo groot als 3 a4tjes naast elkaar. Met precies dezelfde vragen die je ook krijgt in het vliegtuig maar dat is op een half a4tje. Ik hoefde me in ieder geval geen zorgen te maken over de ruimte voor de antwoorden. Krijg een deze dagen een tweede stempel in mijn paspoort en een certificaat dat ik hier legaal ben, de lolbroeken.

En ik maar denken dat alleen westerlingen discrimineren. Nooit gedacht dat het ook andersom kon. Ik betaal hier namelijk vrijwel altijd meer voor rickshaws, snacks en al het kleine spul,dan de plaatselijke bevolking. Dan kijken die chauffeurs en verkoopers je aan met een blik van : heb ik jou ff mooi te pakken. Ook al is de prijs soms dubbel, je betaald maar een paar eurocent meer, en zo lang ik dat hun niet laat merken wordt het niet meer en ben ik degene die het meest schik heeft.

Ik ben afgelopen vier dagen naar Barisal geweest. Daar was de katholieke conventie voor de jeugd van dit jaar. Barisal ligt in het zuiden van het land, en dus aan de andere kant van het land. Het was een goede 300 km en dat kost je dus een goede 13 uur in voornamelijk bussen. Hier zie je pas echt goed hoeveel water er eigenlijk is in Bangladesh, heel veel rivieren en watergebieden. Twee keer moesten we met de pont over. De eerste keer was een grote pont omdat we de padma over moesten. Daar had ik de tijd om voor het eerst een kokosnoot te proberen. Niet te geloven hoeveel vocht daar in past. Maar best lekker en voedzaam. De tweede pont was kleiner en moest wachten op de andere voordat hij aan konleggen. Uit verveling begon de kapitein daarom maar piroe'etjes te draaien(dat woord moet je even uitspreken)In ieder geval erg creatief. Op de conventie waren ongeveer 300 jongeren, die gingen echt compleet uit hun plaat bij liederen over jezus. Ik moet er nog steeds aan wennen. Verder werden de dagen gevuld met drama over hoe je voor gehandicapten en familie moet zorgen. Het mooiste was wel de middag over sexuele voorlichting, zo enthousiast als ze eerder waren, zo terughoudend waren ze nu. Ik was echt enorm verbaasd toen tegen het advies van de paus in voorbehoedsmiddelen werden aangeraden. 's avonds voor het eerst Bangla gehad. Dit is een alchohol vrij land en dus illigaal gestookt. Dat proef je er ook wel vanaf, wat een bocht, maar dat proef je al snel niet meer. Verder was het vooral heel gezellig en heel veel mensen ontmoet.

Doe het allemaal rustig aan, doe ik ook.

Met vriendelijke groet,

Jelle

  • 27 Oktober 2007 - 09:14

    Arienne:

    Haha ik ben lekker de eerste =P
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt lief =)
    Hier is alles nog steeds hetzelfde =P nogal saai dus.
    N-joy en tot snel

    Hele dikke kus en knuffel mij

  • 27 Oktober 2007 - 09:58

    Judith:

    Weer een mooi verhaal.......beter dan de zaterdagochtend krant haha! Daar staat alleen maar ellende in! Thanx en tot de volgende keer!

  • 27 Oktober 2007 - 10:30

    Sander:

    Hey, in die bijgevoegde video kun je idd wel mooi zien hoe de bussen rijden. Geweldig :P

  • 27 Oktober 2007 - 10:37

    Leon En Maartje:

    Geweldig verhaal weer, we genieten er van! We zullen proberen het rustig aan te doen, maar ik denk dat het in Nederland moeilijker is dan in Bangladesh :-P
    Geniet van je tijd daar!

    Groetjes

  • 27 Oktober 2007 - 13:54

    Rita:

    hallo Jelle,
    heb net in het kerkkrantje gelezen over die bustocht op het dak. leuk om er ook beeld bij te zien.
    mooie verhalen!
    groetjes Rita Menkhorst

  • 27 Oktober 2007 - 15:54

    Emma:

    Ha die jelle,
    wat super allemaal en wat goed dat je dit doet! Ik zal je verhalen met plezier blijven lezen.

    Groetjes Emma

  • 27 Oktober 2007 - 16:22

    Wendy En Peter-Paul:

    He jelle, je krijgt een hoop cultuur mee daaro zowel positieve en minder positieve.
    leuk filmpje.

    Pp en de kinderen zitten bij je moeder vandaag, ik moest een cursus geven.
    dus ik ben nu even lekker alleen, ze komen rond de klok van 20.00 uur thuis.
    en dan gaan we de finale van you wanna be a popstar kijken.

    Hier hebben ze herfst vakantie gehad, en gaan maandag weer naar school.
    Verder geen bijzonderheden.

    Groetjes van ons.

  • 28 Oktober 2007 - 09:52

    Karlijn!:

    Hi Jel!
    Onwijs vet verhaal weer..! Heb nu eindelijk internet op mn kamer in Bilthoven dus hoef ik je niet meer alleen in t weekend te volgen!;)(waar ik al over kan klagen he..;)) Haha, ik stuur inmiddels je verhalen aan de t hele gezin door...:) worden graag gelezen!!
    We missen je al wel bij de elite.....
    Hele dikke knuffel:D;)!

  • 28 Oktober 2007 - 13:17

    Nelleke:

    Hoi Jelle,

    Geweldig om je ervaringen te lezen. Ik zie het zo allemaal voor me.Groeten ook van Joost.
    Nelleke

  • 28 Oktober 2007 - 15:41

    Je Zusje[L]:

    Heey Jell:)
    Alles hier super leuk! Ik ben 21 Oktober met mn scho0nzus([A])naar de Veluwe geweest... en dat was echt SUPER leuk!!! En ik ben o0wk net terug van ponyKamp:)Was o0wk heel leuk.. Leuk filmpje..;) Hihi.. Heel veel plezier n0g verder... en veel suc7 in India;) Even n0g een vraagje van Willemien&Rinus=> Of er in India o0wk n Taizé project is..;) N0u.. n0g heel veel plezier!! HouvanJou!![L]

    DIKKE KUS ; JE ZUSJE [L][K][L]


  • 28 Oktober 2007 - 18:20

    Tante Lia:

    dat verhaal met die zelfgestookte alcohol en datjedat op het laatst niet meer proeft en dat het zo gezellig was, hoe is dat eigenlijk afgelopen??????

  • 29 Oktober 2007 - 17:58

    Wim:

    Hallo Jelle
    Blijf bukken boven op de bus !
    Heb je ook een kaart met alle viaducten ?

    Ben je al bezig geweest met je visum voor India ?

    Hier alles goed. Keep going strong.
    Groeten, Wim

  • 29 Oktober 2007 - 18:58

    Oma:

    lieve jelle, je gelooft het misschien niet, maar afgelopen donderdag 25 oct,ontving ik jullie kaart,van arienne en jou uit frankrijk. natuurlijk ben en blijf jij oma,s gr .je weet wel wat ik bedoel. lieverd , blijf je mooie verhalen schrijven. liefs oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bangladesh, Mymensingh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2008

Srirangapatna

09 Mei 2008

Sri Lanka

28 April 2008

Medak

12 April 2008

Gelukkig nieuwjaar!

23 Maart 2008

Warangel
Jelle

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 65945

Voorgaande reizen:

26 September 2007 - 26 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: