Whisky en smog - Reisverslag uit Haiderabad, India van Jelle Jong - WaarBenJij.nu Whisky en smog - Reisverslag uit Haiderabad, India van Jelle Jong - WaarBenJij.nu

Whisky en smog

Door: Jelle de Jong

Blijf op de hoogte en volg Jelle

20 December 2007 | India, Haiderabad

Beste vrienden/familie/kenissen enz.

Met mij gaat het goed. Hoop dat het met jullie ook goed gaat. Ik geniet volop van de winter hier. De rest vind het nu koud en vind het maar niks dat ze met dekens moeten slapen, maar dit is een temperatuur waar ik wel het hele jaar in zou willen wonen. Ik bezoek nu vaker de projecten. Ondanks dat ze op de kaart dichtbij liggen, kost het toch wat aardig tijd om er te komen. Ik reis hier vooral per bus. Dat deed ik in Bangladesh ook, maar daar gebruikte ik alleen de snellere tourbussen. De stadsbussen hier zijn echt overvol. Om vervelende dingen te voorkomen zitten de vrouwen voor- en de mannen achterin en hebben ze elk hun eigen in en uitgang. Dat is een heel mooi idee alleen reizen er hier heel wat meer mannen met de bus dan vrouwen. Dus gebeurd het nog wel eens dat je een bus ziet rijden waar voorin iedereen zit, en in het achterste gedeelte zich niemand kan bewegen en er zelfs mensen uit de deur hangen. De bus nemen kan best lastig zijn. Sommige bussen stoppen niet helemaal. Ze gaan alleen wat langzamer rijden, maar met een klein sprintje en een sprong haal je hem dan meestal wel. Als ze wel stoppen is het ellebogenwerk om binnen te komen. Een andere manier om te reizen is een autorichshaw. Een soort brommer/auto-driewieler. Ik was echt enorm verbaasd toen ik zag dat de meeste hier op lpg rijden. Volgens vele was de smog veel erger voordat ze op die brandstof reden. De smog is niet zo erg dat iedereen met kapjes oploopt of dat je een donkere wolk boven de stad ziet hangen. Maar als je door de stad loopt merk je dat na een poos je ogen gaan tranen en je voelt het in je longen. Zoals ik al verteld heb gaan op de projecten Hindoes en Moslims samen naar school. Dat is hier heel bijzonder. De laatste 10 jaar zijn hier regelmatig bomaanslagen geweest. Dat leggen van die bommen gebeurd vooral door een extremistische moslimbeweging uit Bangladesh. Dan geven de Hindoes de Moslims de schuld. De moslims antwoorden dat ze niks met die bom te maken te hebben, wat natuurlijk ook zo is. Dat eindigt dan met vechtpartijen. Die vete tussen hen gaat al een paar eeuwen terug en speelt nu nog steeds in hun onderbewustzijn. Deze projecten, hoe klein ze ook zijn, zijn een enorme vooruitgang. Vanaf Januarie ga ik dus bij die projecten werken. In de scholen engelse les geven, knutselen, enz. Bij de Tailering, meisjes leren daar hoe ze kleding moeten maken zodat ze hun eigen zaakje kunnen beginnen, gaan we groeps discussies houden over de meest uitlopende onderwerpen met als doel dat zowel zij als ik er wat van leren. Om een beetje met hun te kunnen praten zonder tolk krijg ik een Urdu -cursus. Ik heb zelf al geprobeerd wat Hindi te leren, wat ze ook verstaan. Dat was best lastig want ze werken niet echt mee. Als ik iemand tegenkom die slecht engels/nederlands spreekt en vraag; Hotel? Where? dan wijs je de juiste richtig aan en zeg je HOTEL, THERE. Als je hier een zin Hindi uitspreekt vinden ze dat zo prachtig dat ze druk terug beginnen te ratelen waar je echt niks van verstaat. Afgelopen weekend ben ik naar Calconda geweest. Dat is waarschijnlijk wel het beroemste/mooiste fort van Hyderabad. Het meest stomme moment dus om je camera te vergeten, maar dan heb ik een goed excuus om nog een keer terug te gaan. Bij de ingang staan een handjevol mannen. Als je voorbij loopt vragen ze dan : Guide? En de meeste en ik dus ook antwoorden dan met; no thanks. Dan kijken ze je nog een keer aan, en antwoorden dan met hun neus in de lucht : No guide, no information, no fun. Ik vond het wel leuk geprobeerd. Als je een fort als dit in nederland zou bezoeken zouden er overal hekken staan zodat je niet naar beneden valt. Hier is dat gewoon je eigen verantwoordelijkheid. Omdat vandaag iedereen naar huis gaat voor kerst hadden we gister de kerstviering. Die was georganiseerd door de amerikanen en die hebben een apart gevoel voor humor. Het moest volgens hun grappig worden, maar volgens mij vond niemand het grappig. Mijn kamergenoot en ik hadden wel de sterrol. Maar dat was meer dan terecht want wij hadden erg ons best gedaan op ons kostuum. Wij waren namelijk de kameel. De kerstmaaltijd en het kampvuur waren erg gezellig maar wel wat raar. Voor mijn gevoel hoort kerst bij sneeuw of in ieder geval kou. Dus als je dan met 20 graden iemand een kerstmuts ziet dragen dan heb je dat gevoel van hier klopt iets niet. De deur van het hostel gaat om 10.30 op slot. Wij waren terug om 11.30 en dus te laat. Aan alle kanten van het hostel is alles secuur dichtgemaakt met hekken voor de ramen en hekken voor de patio's. Die hekken vormen dus een pracht van een trap en met een beetje creatief klimmen sta je binnen een minuut op een balkon op de eerste verdieping. Ik heb inmiddels de echte sloppenwijken gezien hier in de buurt. Die mensen komen van ver buiten de stad en slaan hun kampen op langs de doorgaande weg wat een soort niemandsland is. De hutjes maken ze van vuilniszakken en takken. Ondanks dat het met de economie erg goed gaat in India hebben ze nog een lange weg te gaan. Eens in de paar dagen hebben we hier een feestje omdat iemand vertrekt of jarig is. Piet de andere Nederlander vertrok de 18e en daarvoor liet hij nog even zien hoe Nederlanders een feestje geven. Whisky, french brandy, bier, wat muziek en een bamboestok om te limbo dansen waren genoeg. De whisky werd door een paar Indiase jongens iets te enthousiast gedronken wat eindigde in een (voor hun) wat minder prettige nacht. Dit waren dan mijn blogs voor 2007, ik neem nu tot de 8e januarie vakantie samen met Arienne die hier over 12 uur is. Het volgende verhaal duurt dus even. Geniet allemaal van de feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar. Rob ik neem aan dat jij de ruimte voor extra foto's hebt gekocht. Enorm bedankt daarvoor. Ik zal proberen ze een dezer dagen te uploaden. Tot in 2008!

Met vriendelijke groet

Jelle

  • 20 December 2007 - 06:49

    Chantal:

    Hé kameeltje :D (was je de voor of achterkant :p )
    Mooi slotverhaal voor 2007. Ik wens jou ook een fijne vakantie, zie je eindelijk Ariënne weer! Hopelijk zet jouw succes van 2007 zich in 2008 voort!!
    Ik ga naar m'n 1-na-laatste tentamen voor dit jaar. (lekker contrast)
    "Good uutende!!" :p
    Chantal

  • 20 December 2007 - 07:46

    Wim:

    Hallo Indiase kameel,
    Goede kerstdagen samen met Arienne en we horen je wel weer in 2008.
    Pas op met whisky, is brandbaar !
    Wim

  • 20 December 2007 - 09:12

    Mamma:

    Ha jochie!
    Ik wens je een schone tijd met Ariënne. Geniet met en van elkaar. Heb wat extra centjes op je rekening gezet, dan kunnen jullie met z'n tweeën uit eten.
    Geniet ze!!! Tot volgend jaar.
    Liefs, mamma.

  • 20 December 2007 - 09:30

    Karlijn:

    Heeeeej Jellie!!
    Supermooi verhaal weer!!:-) Leuk dat Arienne er bijna is!! Hele fijne vakantie:D Geniet ervan!!:)
    Veel liefs,
    Karlijn:)

  • 20 December 2007 - 12:05

    Braakmans:

    Lieve jelle,

    Wie gehtst?
    Zaterdag avond hou ik mien verjaardag en bij deze wil ik je ook uitnodigen.. een deel van het zaterdagteam is ook aanwezig (onze eeuwige Chefmaster en tante Annie)
    We verwachten eigenlijk wel dat je komt, want er gaat weer es ouderwets geplayed worden in de radstake!
    Verder wens ik je een goede vakantie, en wel aardig wezen voor ow dearne he!?

    Kusje my

  • 20 December 2007 - 12:22

    Aukje:

    He jelle
    Geniet van de feestdagen en natuurlijk van je vakantie met arienne!! Supermooi! En als je terug komt MOET er een noorwegen reunie komen! geen keus;)

    xxx!

  • 20 December 2007 - 18:27

    JezusjeAnnee!!:

    Heey Kameel8-)
    Was je de voor of achterkant?:)
    Het is hier HEEL ERG KOUD!!Brrr..:(
    Heel veel plezier met mn sch0onzusje!8-)
    En tot over ongeveer 5 maanden!

    Dikke kuss Anneee!!:)8-)

  • 20 December 2007 - 21:18

    Elise:

    Hey Jelle!

    Hele fijne kerst toegewenst en geniet van je vakantie met Arienne!

    Liefs

  • 21 December 2007 - 10:58

    Oma :

    Lieve Jelle, bedankt voor weer een mooi verhaal. Zoals je al van Anne hoorde is het hier in Nederland heel koud. Maar het is heel mooi buiten. Ik wens jou en Arienne goede Kerstdagenn en een heel Gelukkig 2008. Liefs Oma.

  • 21 December 2007 - 19:13

    Wendy En Peter-paul:

    hoi Jelle,

    bedankt woor voor je prachtige, mooie en grappige, ontroerende woorden.
    hier in nederland, zoetermeer wel te verstaan gaat alles zijn gangetje, de kinderen hebben alle feest perrikelen afgesloten op school en hebben nu twee weken kerstvakantie! (vind mama ook niet erg want valt niet mee om op staan om vervolgens een kwartier te krabben)
    We zijn het vorige weekend een paar dagen met het gezin naar een huisje geweest, toen we terugkwamen bleek dat Lars toch erg last had van de echte kerstboom die we hadden gekocht als een boom die niet uitviel, na het aftuigen en het naar buiten sleuren bleken er meer naalden op de grond te liggen dan in de boom.
    Nu hebben we via marktplaats maar een kunsttype gekocht, en kijken of we daar ook wat leuks van kunnen maken, maar dat gaat vast wel lukken.
    nu hopen dat Lars van zijn bronchitus afkomt zonder een AB kuurtje.
    Ik geniet volop van het prachtige landschap wat de kou met zich mee brengt, alle bomen en planten en grasvelden zijn prachtig mooi wit,
    soms is er wat sneeuw, maar is zo
    weer weg.

    Geniet van je mooie reis, en sterkte met alle smog (juk) en geniet van je mooie meisje, maak maar mooie herinneringen samen, die kan je later aan je klein kinderen vertellen.

    als we je niet meer spreken, een hele fijne kerst en een goed uiteinde.

    Liefs Je Tante, Oom en je nichtje en neefjes *knipoog*

  • 23 December 2007 - 18:32

    José En Dick:

    Hele gezellige kerstdagen al zijn ze zonder kerstboom, sneeuw en kalkoen en lekker genieten van jullie vakantie.
    Dick en José

  • 27 December 2007 - 17:25

    Angela En Ralph:

    Hoi Jelle,

    Oma Greet heeft ons met Kertst weer in geuren en kleuren over je reis verteld (en natuurlijk over wat een fantastisch lieve kleinzoon je bent). We hebben je verhalen weer gelezen, erg leuk en sfeervol geschreven. Kerst was hier helaas niet wit, maar de dagen ervoor wel. Echt prachtig al die rijp aan de bomen. Keep up de good work daar! Echt super dat je dit doet. Ben stiekum wel een beetje jaloers hoor...

    Groeten,
    Ralph en Angela

  • 01 Januari 2008 - 12:14

    Rob En Babs:

    Dag Jelle en Arienne,

    Een heel goed 2008, nog een goede tijd daar.

    Rob en Babs

  • 01 Januari 2008 - 13:08

    Evert-Jan:

    Ha die Jelle,

    Weer even een reactie van mijn kant. Ik heb je verhalen wel gevolgd, maar niet gereageerd. Het blijven bijzondere verhalen. De situatie dat je met een warme Kerst iemand een kerstmuts ziet dragen is inderdaad zeer apart. Dat deed mij denken aan de tijd dat Wim en ik in Mariënthal waren (Namibië) in 1994 ook zo rond de Kerst en dat daar een donkere Kerstman, in vol ornaat, met bel (!) door de straten liep, terwijl het daar toen zomer was en toch gauw in de buurt van de 35-40 gr. warm.
    Leuk dat Arienne met de kerstdagen en oud en nieuw bij jou was/is. Lijkt me leuk en bijzonder om de omgeving te laten zien aan iemand die voor jou heel vertrouwd is en die je graag in de buurt hebt.
    Ook leuk dat je een beetje Hindi kent en dat je op deze manier toch in staat bent om met de lokale bevolking te communiceren al zal het soms ook erg lastig zijn.
    Heel veel plezier met elkaar in jullie vakantie en geniet van de tijd met elkaar. Sterkte met alles en maak er een bijzonder jaar van!

    N.B. Ik begreep van Wim dat je psychologie gaat studeren in Tilburg?

    Evert-Jan

  • 03 Januari 2008 - 10:57

    Nelleke:

    Jelle en Arienne, ik wens jullie een heel goed 2008.

    Nelleke en joost

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Haiderabad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2008

Srirangapatna

09 Mei 2008

Sri Lanka

28 April 2008

Medak

12 April 2008

Gelukkig nieuwjaar!

23 Maart 2008

Warangel
Jelle

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 65850

Voorgaande reizen:

26 September 2007 - 26 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: