Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jelle Jong - WaarBenJij.nu Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jelle Jong - WaarBenJij.nu

Sri Lanka

Door: Jelle de Jong

Blijf op de hoogte en volg Jelle

09 Mei 2008 | Sri Lanka, Colombo

Beste vrienden/familie/kennissen enz.

Yeaah (h) heb er een nieuw vlaggetje bij. Met mij gaat het super. Ik hoop dat het met jullie net zo gaat. Vorige week dinsdag om 2 uur ben ik vertrokken bij het instituut. Na een treinreis van 13 uur aangekomen in Chennai. Ik was erg blij dat het een nachttrein was. Zelfs 's nachts met twee open ramen naast je bed in een rijdende trein is het nog klam en heet. Het uitzicht, vooral de ondergaande zon, was echt prachtig. In Chennai meteen door naar het vliegveld. Daar moest ik vijf uur wachten op mijn vlucht. En op dat vliegveld was het ijs maar dan ook ijskoud. Ik weet niet wie daar de baas is over de airconditioning. Maar vergeleken met buiten had je serieus het idee dat je stoomwolkjes kon blazen. Ik vind het een grof schandaal dat in een land waar het nu gemiddeld 40 graden is je het koud en kippenvel hebt op een vliegveld. Die vlucht zelf duurde maar 1 uur en 20 minuten. Vanaf het vliegveld naar Colombo was het nog ongeveer een uur met de bus. Na 26 uur dus aangekomen bij het YMCA gebouw. Super goedkoop en op superlocatie. De zee is ongeveer 10 minuten lopen. Dat gebouw stamt nog uit de koloniale tijd van de Engelsen en sinds die weg zijn zijn ze volgens mij ook gestopt met het repareren van dat gebouw. In Sri Lanka is het erg heet en ook nog eens erg vochtig. Gelukkig veel zeewind. Om de twee hoeken staat een militaire post. Die controleren auto's en vrachtwagens. Mij houden ze ook elke keer aan. Niet voor mijn tas, maar om te vragen waar je vandaan komt enz.. Op de straathoeken waar geen post is wordt je bijna altijd wel gevraagd of je niet heel toevallig wiet of iets anders wilt. Ze zijn meestal enorm verbaasd dat een Hollander, uit dat land waar iedereen dat spul gebruikt, geen wiet wil. Vergeleken met India is Sri Lanka heel erg groen en heel wat nieuwer, minder gedeukt en geordend. De eerste paar dagen een beetje door Colombo gelopen. Een park bezocht, waar de gids (net als vele anderen) een beetje Nederlands kon. Zo kon hij aardig wat planten (afrikaantjes enz)en dieren (vliegende honden) in het Nederlands zeggen. Ik had nog nooit een vliegende hond gezien. Maar ze waren aardig spectaculair. Soort van enorme vleermuis. En dan een hele boom vol. De dag daarna naar een Boeddhist tempel. Jammer dat ze in deze landen geen Joden hebben. Anders had ik nu alle religies zo'n beetje wel gehad.

Natuurlijk moest ik ook naar het Dutch period museum. Dat museum is nu in het huis dat in de 17e eeuw voor de Nederlandse gouveneur Thomas van Rhee is gebouwd. Het was heel raar om Sri Lanka ouderwetse Nederlandse kleren, stoelen, documenten in het Nederlands te zien. Ik vond het vooral heel bijzonder omdat ik tijdens het lezen van boeken zoals bijvoorbeeld 'de stille kracht' mij altijd afvroeg hoe zo'n huis er nou in het echt uit zou zien. Nu weet ik dat dus, heel bijzonder, groots en indrukwekkend. Hier en daar hadden ze geprobeerd een Nederlands woord te typen zonder te vragen hoe je dat spelt. Dan krijg je woorden als Artapel enz. gheheh. Ook stonden en hingen er veel spullen die geschonken waren door het Nationaal Nederlands museum. Ik hoop dat ze weten dat er op een paar van die schilderijen nu vogelpoep zit ghehe.

De tweede avond in het hostel was wel schrikken. Er werd nogal hard op de deur gebonst. Dat bleken 5 zwaar bewapende militairen te zijn. Die doorzoeken om de avond de buurt. Maar omdat niemand dit mij had verteld was het wel even schrikken.

Ik wilde graag nog wat van het binnenland van Sri Lanka zien. Daarom ben ik eergisteren naar the Adam's Peak geweest. 's ochtends om 11 uur vertrokken met de bus. Op de kaart leek het een klein stukje. Maar er zat vrijwel geen recht stuk in de weg, het was niks anders dan bochten draaien. De laatste 3 uur reed de bus hoog door de heuvels, langs de thee plantages en watervallen. Het is daar enorm groen en het ruikt fris. De toppen van de heuvels onzicht baar in de wolken. Echt een prachtig gebied. Om zes uur 's avonds bij het begin van de berg gekomen. De top is een pelgrimsoord voor Boeddhisten omdat er een steen op de top is in de vorm van een voet, die volgens hen die van Boeddha. Traditioneel doen zij dat 's nachts. Voor mij was het vooral fijn omdat het dan niet zo heet is. Ik heb daar twee jongens leren kennen waarmee ik omhoog gelopen ben en die mij onderweg alle rituelen uitlegden. Zoals waar wierook aansteken, traditioneel bad in een waterval (erg koud) enz. Zo'n ervaring is onbetaalbaar. In het begin tijdens de schemer was het uitzicht super. In een soort van mist zie je de groene hellingen en watervallen. Als het helemaal donker is wordt het een soort van hoorspel. Je hoort de watervallen, de krekels en een vogel die een hout op hout geluid maakt. Voor en achter je kun je een sliert van lampjes zien. Het is trouwens geen normaal pad maar een trap. Niet zomaar eentje, hij is 7,5 kilometer lang en de berg is 2243 meter hoog. Maar je hoeft niet te denken dat je erg hardcore bent als je boven bent, want opa's/oma's en kinderen zie je daar ook. We waren boven om half elf. Boven hebben we 7 uur gewacht tot het licht werd. Ze hadden speciale rustruimtes, maar op beton en in die kou is slapen niet te doen. Om half zes kwam de zon op. Ik wist niet wat ik zag. Zoiets moois had ik nog nooit gezien. je zit zelf een stuk boven de wolken. Als daar gaten in vallen is het uitzicht nog mooier. Af en toe verdwenen wij ook een wolk. Dat lijkt net een stortbui met enorme wind, zonder dat je echt nat wordt, heel raar. Toen naar benenden gelopen. Het was heel raar om toen pas het uitzicht te zien. Maar het pas echt prachtig. Heel veel watervallen, apen, wolken en een prachtig uitzicht. Om 10 uur waren we weer beneden. In de bus terug viel niet te slapen en ik was pas om 4 uur terug in Colombo. Toen was ik wel erg moe.

Vanochtend mijn nieuwe visum gekregen. Het hele reizen naar Sri Lanka en het nieuwe visum aanvragen ging zo makkelijk dat je het gevoel hebt : hier klopt iets niet. Morgenochtend vertrek ik naar het vliegveld en ik hoop morgenmiddag in Chennai aan te komen. Daarna neen ik een nachtbus naar Bangalore om vrienden te ontmoeten. Het is toch raar hoe je aan zulke reizen van langer dan 24 uur went.

Tot de volgende keer!

Alice in chains - brother

Groeten,

Jelle

  • 09 Mei 2008 - 08:12

    Peter-Paul En Wendy:

    ik beleef het allemaal met je mee, want een mooie ervaringen mag je als mens meenemen tot je oud bent, echt prachtig!

    geniet nog maar even.

    Groetjes Wendy en Pp

  • 09 Mei 2008 - 08:24

    Lisanne :

    hey jellie,

    Ik zou echt ook wel eens zoiets mee willen maken.. wat een ervaring zeg! Ik hoop dat je ons nog meer verhalen kunt vertellen wanneer je weer terug bent. Trouwens het weer hier is nu ook echt genieten.. zo rond de 25 graden denk ik. Naja ik hoor dat je het nog lekker naar je zin het daar en tot snel!

    dikke kus Lisanne

  • 09 Mei 2008 - 16:57

    Inge:

    Jelleee:|
    umm...dat wassum alweer...
    tot snel(a)
    Liefs! zusje

  • 11 Mei 2008 - 23:44

    Anne:

    Jelle:P
    Fyn dat alles zo goed met je gaat:)
    Wy zijn net terug uit Italië.. Meteen weer even jouw verhaal lezen natuurlyk8-)
    Ik had een hele mooie tas gekocht,, heb ik die in t restaurant laten staan..:s:s
    Lekker slim:p Maar papa gaat bellen. Morgen heb ik caroussel,:) Wordt super.
    Ik ga even slapen:p
    Dikke kuss Anne[L]

  • 11 Mei 2008 - 23:52

    Pa En Ma:

    Ha jochie!
    Het is midden in de nacht en wij zijn net terug uit zonovergoten Italië. Even mail checken en jawel: weer een wonderschoon avontuur van onze oudste. Fijn dat het gelukt is met het nieuwe visum! Geniet van de laatste weken en tot gauw!

    dikke knuffel, pappa en mamma.

  • 12 Mei 2008 - 20:05

    Erna:

    hej JellE!!!
    schiet op he>??? Hoe lang nog???
    Maar eh... wij zijn ook in Sri Lanka geweest, maar NIET naar Adams Peak...
    Een domme misser,begrijp ik...
    Nou, geniet nog van laatste dagen
    Heel veel liefs uit EINDELIJK warm Holland!!!
    xx
    Erna

  • 13 Mei 2008 - 09:56

    Renate:

    Hoi jelle,

    Wat een ervaringen weer en wat een reizen! Lange reizen maar met mooie belevenissen met gevolg! Wel schrikken zeg, die soldaten. Dat lijkt me best spannend als die voor je deur staan. Best apart om daar een Nederlands museum te bezoeken. Misschien nog even suggesties geven over de schrijfwijzes ;-)

    Inmiddels ben je denk ik in Bangalore en ik hoop dat het gezellig is!

    Veel plezier met alles verder!Nog een paar weken genieten!

    Groetjes Renate

  • 21 Mei 2008 - 08:03

    Linda:

    Hi Jelle,

    Leuk te lezen dat alles goed met je gaat. Klinkt echt goed al dat reizen. Hier in Ghana gaat ook alles prima. Zie je op het terugkomweekend!

  • 24 Mei 2008 - 16:30

    Rita:

    Hoi Jelle,
    wilde je even zeggen dat ik nog nooit met zoveel interesse Kerkleven heb gelezen sinds jouw verhaal er elke week weer in staat.
    Super! wat een ervaringen en belevenissen. een genot om te lezen.
    groetjes Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2008

Srirangapatna

09 Mei 2008

Sri Lanka

28 April 2008

Medak

12 April 2008

Gelukkig nieuwjaar!

23 Maart 2008

Warangel
Jelle

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 63620

Voorgaande reizen:

26 September 2007 - 26 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: